11/01/2015

What's Up?!

Uus vuos, uudet kujeet, eiks vaan? Oon päättänyt että mun uusiin kujeisiin saa kuulua muun muassa paluu tänne bloggailun pariin tälleen suhteellisen pitkän tauon jälkeen, joka on yksinkertasesti johtunu vaan siitä että sometimes life's too busy. Koulu, kaks kahviladuunia, poikaystävä... Kiirettä on pitänyt, haha. Tosiaan mun Working On Holiday -viisumi meni umpeen syksyllä ja enhän mä täältä millään voinut lähteä. Farmiduunin teko toisen Working Holiday Visan toivossa oli jo liian myöhästä niin piti keksiä joku toinen keino jäädä tänne ihanaan Aussilandiaan. Ajatukset poukkoili parisuhdeviisumin ja opiskeluviisumin välillä, ja näistä kahdesta vaihtoehdosta kallistuin opiskelun puoleen, joka vaikutti kaikin puolin mutkattomammalta ja myös halvemmalta vaihtoehdolta kun De Facto -viisumi. 


Niimpä alotin sitten opinnot syksyllä koulussa nimeltä Bridge Business College, joka on kansainvälisille oppilaille suunnattu bisness-koulu. Taso ei oo mikään hirveen korkea, tosin ei ole hintakaan että siinä mielessä makes sense. Kaikki tuntuu opiskelevan siellä vaan viisumin takia, ei niinkään opiskelun. Tavoitteena ois kuitenkin lähteä koulusta "Diploma of Human Resources Management" taskussa, tosin en kyllä tiedä tarkalleen minkälaista hyötyä tästä tutkinnosta on esimerkiksi Euroopassa jatko-opintoja ajatellen. Anyways pääasia mulle kuitenkin on, että sain jäädä tänne Sydneyyn vielä joksikin aikaa ainakin ennen Eurooppaan takaisin muuttamista.


Syksyllä lähti käyntiin siis mun toinen vuosi Ausseissa, ja verrattuna ekaan vuoteen on ollu kyllä aikamoisen erilainen meininki tänä vuonna. Eka vuosi oli enimmäkseen todella chilli, lukuunottamatta paria stressaavaa au pair -kokemusta (okei olihan se duuninmetsästyskin välillä aika stressaavaa kun rahat meinas loppua, haha). Muutin siis Nickin luo jo kolme viikkoa Sydneyssä oleskelun jälkeen, koska ekan perheen kanssa ei oikeen hommat luistanu hirveen smoothisti eikä mulla oikeen ollut mitään majotusta missään. Nick oli ainoo ihminen, jonka tunsin Sydneystä, eli olin siis todella onnekas. Tultiin todella hyvin toimeen ja suurimman osan ajastani päädyinkin sitten asumaan täällä Newtownissa Nickin ja Nickin äidin kanssa ja tekemään kahviladuunia. Pääsin myös lopulta aupairiksi ihanaan perheeseen viime joulun aikoihin. Tässä kyseisessä perheessä olin huhtikuuhun asti, kunnes oli pakko päästä reissaamaan itärannikolle, koska sillon en vielä tiennyt varmasti että voisin edes jäädä tänne. Oli pakko hoitaa matkustelut ns. pois alta, että varmasti voi lähteä tyytyväisin mielin kotiin hehe.


East Coast -reissun jälkeen tulin takaisin Newtowniin asustelemaan ja melko pian sen jälkeen, kun tajusin kuinka vähän mulla oli viisumia enää jäljellä, kehittelin tän opiskelusuunnitelman ja onneks kaikki meni sujuvasti ja sain opiskeluviisumin ja paikan bisneskoulusta. Siitä lähtien elämänrytmi on pysynyt aika samanlaisena: aamut ja illat/viikonloput kahvilassa töissä ja päivisin pari tuntia koulua. Vapaa-aikaa ei ole ollut mitenkään liikaa, joten sen merkitys on kasvanut entisestään. Varsinkin äskettäin kun sain kaksi viikkoa lomaa ja mun super ihana perhe tuli tänne asti moikkaamaan mua! Nautin noista kahdesta viikosta ihan älyttömästi ja olihan se aika upeeta nähdä näitä tyyppejä noin 17 kuukauden jälkeen. Ihan vähän saatoin tirauttaa lentokentällä (toisin sanoen olin kuin jättimäinen vesiputous ja melkeen oksensin odottaessa perheeni ilmestyvän muiden lennolla olleiden ihmisten joukosta). En oo koskaan ikinä kokenut mitään tällasta! 



Näiden kahden viikon aikana, mulla oli tuskin yhtään töitä, mikä oli ihanaa koska sain viettää kaiken ajan perheeni kanssa, mukaan lukien jouluaaton! Tehtiin ihan älyttömästi kaikkea, ja uskon, että vanhemmat ja siskoni saivat nähtyä ehdottomasti parhaat palat Sydneystä, mikä oli tarkotuskin! :) Kuulemma oli paras loma ikinä!


Perhe lähti tasan viiko sitten ja sen jälkeen oon tehny taas töitä, koulusta on onneks lomaa helmikuun alkuun asti, wuhuu! Oon päättänyt käyttää tämän loma-ajan hyödyksi ja onnistuin saamaan kahvilastakin vapaata kolmeksi viikoksi, mikä tarkottaa että nyt keskiviikkona lähdetäänkin Thaimaaseen!!!! Plääni on lentää ensin Phuketiin, jossa tavataan Ben ja Noora (aussipoika ja suomityttö, meidän double date pari haha) ja muutama muu suomityyppi, joten uskon että tulee ihan mahti reissu! Phuketista lähetään kolmeks viikoks kiertämään eri saaria, kuten Koh Phi Phi, Koh Lanta, Koh Samui... Nyt vaan viimeset kolme päivää töitä ja sit Thaimaaseen! Life is GOOOOOOOOD.


Tässä on tullut nyt suunnilleen kaikki oleellinen info mun elämästä täällä Oz-landissa. Ajattelin kyllä postailla vielä lisää näistä menneisä tapahtumista, kuten Family Lindell -visiitistä, koska olihan se nyt aika huippujuttu! Ja stooria riittää koska tehtiin ihan hulluna kaikkea joka päivä! Mutta säästetään ne jutut seuraavaan postaukseen, nyt mä taidan mennä valmistautumaan mun kolmanneksi vikaan työpäivään ennen superlomaa. Adios Amigos!!

Lots of Love,
Maikki

PS. K Y S Y K Ä Ä  I H A N  M I T Ä  V A A N ! Varsinkin tyypit jos ootte suunnittelemassa visiittiä/muuttoa tälle pallonpuoliskolle, autan mielelläni Sydneytä tai yleisesti Ausseja koskevissa kysymyksissä! On mulla jonkin verran kokemusta ;)

XXXXXXXXX

7 comments:

  1. Ihan mahtava homma kun postasit oonkin odottanu!! Ja vielä mahtavampaa että jäit sinne opiskelemaan! Itsellä just päättyi vuosi nyt joulukuussa, tulin takas Suomeen ja kahen viikon päähän ostin jo lipun takaisin haha. Itellekkään ei valitettavasti se toisen vuoden viisumi ole vaihtoehto, että tuo opiskelu siellä kiinnostais tosi paljon! Oliko vaikea päästä siihen kouluun ja saada se opiskelu viisumi?! Kauanko tuo sun koulu kestää ja onko se viisumi esim vuoden tai kaks vai tarkalleen ottaen tuo kouluaika? Ja ja ja saako samalla tehdä siis töitä? :) kiitos jos jaksat vastailla! Ja ihanaa että alat postailla enemmän, sydney on munkin "koti" ja tässä vielä kolme viikkoa pitäs oottaa että pääsen sinne takasi niin kaikki aurinkoiset aussi jutut kelpaa! ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Voi ihanaa olipas piristävä kommentti! Mulle ois varmaan käyny ihan sama juttu JOS oisin menny takas Suomeen :D Ihan super helppo oli päästä tohon mun kouluun ja opiskeluviisumi oli suht iisi kans, kunhan vaan laitto kaikki tarvittavat liitteet :) Mun koulu kestää kaks vuotta, kuten myös viisumi. Sen jälkeen ois suunnitteilla meillä molemmilla lähtee joko Suomeen, Ruotsiin tai Tanskaan jatko-opiskelemaan. Opiskeluviisumilla saa tehdä 20 tuntia viikossa töitä täällä, mikä on aika tyhmä sääntö, mutta kylhän jotain lisähommaa aina saa, vaikka lastenvahtia yms. Ihana kuulla, Sydney rulez! :D

      Delete
  2. Moi!
    Oon selaillut viime päivät ahkerasti sun blogia ja mun Aussikuume vaan kasvaa kasvamistaan :D Mä oon suunnitellut, että ens syksy/talvi ois sellanen hyvä ajankohta lähteä. Sydney tällä hetkellä houkuttelis eniten. Oon selaillut aupair worldin sivuja ja Kilroyn viisumipaketteja. Vielä on siis aika epäselvää, lähtisinks mä aupairiks vai working holiday viisumilla ettii duunia. Asun Dublinissa tällä hetkellä ja oon tarjoilijana ravintolassa, joten tää kokemus varmaan helpottais jonkin verran työnhakua? Mitä mieltä oot, kumpi on "parempi/helpompi" tapa lähteä? Aupairina on tietty se plussa, että asuminen on ilmasta ja kämppä valmiina, mut jotenkin sellanen fiilis että jos lähtis vaan ton Working holiday viisumin kanssa, sais ehkä enemmän irti kaikesta :D Apua tulipa sekava kommentti:D

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Moikka! Nyt pistit sellasen kysymyksen, että tästä kommentista tulee kunnon romaani, mutta ei se mitään. Mennään siis suoraan asiaan! :)

      Ajankohdan oot kelaillu just oikein, ite tulin tänne syyskuussa, joka on siis aussien kevättä, ja sillon oli jo lämpimiä päiviä, illat tosin vielä kylmiä. Sanoisin että joulu- ja tammikuu on paras aika olla täällä, sillon on kaikista lämpimintä, välillä voi mennä lähemmäs 40 astettakin... Marras- ja helmikuussakin on todennäkösesti rantakelit, tosin ei välttämättä yhtä kuuma kun joulun ja uudenvuoden tienoilla.

      Mun kokemuksen mukaan aupairina olo on rankkaa, mutta kivaa ja palkitsevaa, jos löytää hyvän perheen. Tottakai ykskään perhe ei oo täydellinen, aina löytyy ongelmia. Riippuu tuurista, kuinka ongelmaiseen perheeseen päätyy. Esimerkiksi mun ekan perheen lapset oli täysin pilalle hemmoteltuja, väkivaltaisia kakaroita, jotka selvästi tarvitsivat ammattiapua. Sopivan perheen löytäminen voi viedä aikaa. Mun kolmannen, pysyvän perheen löytämiseen meni 2-3 kuukautta, onneksi oli sentään katto pään päällä, eikä tarvinnut roikkua hostellissa.

      Aupairina olossa hyviä puolia on ilmainen majotus, ruuat ja jos hyvin käy, niin huolehtivat ja avuliaat host-vanhemmat ja kivat lapset. Isoimpana miinuksena mulla ainakin oli tietynlainen "riippuvaisuus" perheestä. Eli jos on tosi itsenäinen tyyppi, aupairina olo, varsinkaan liian tiukassa perheessä, ei ehkä oo se paras vaihtoehto. Riippuu tietysti NIIN paljon perheestä, mun host-perhe oli onneksi tosi joustava ja vapaa-ajalla sain mennä miten halusin ja käyttää perheen vara-autoa. Kaverin perheessä taas host-vanhemmat käskivät tekemään töitä toistuvasti vapaa-ajallakin, eikä siinä tilanteessa ole helppoa sanoa ei.

      Tarjoilijan tai baarimikon hommaa löytää helpommin kuin aupairin duunia. Tää on taas siis pelkästään oman kokemuksen mukaan. Palkkataso täällä on hyvä, minimi tuntipalkka on 17 dollarin paikkeilla kahviladuunissa, baarihommissa muistaakseni 21 dollarin luokkaa. Kannattaa varoa kuitenkin epäilyttäviä cash in hand -duuneja, joilla tyypit yleensä yrittää käyttää hyväkseen ulkomaalaisia ja yrittää maksaa vähemmän palkkaa yms. Sydneyssä tää on valitettavasti normaalia. Asuminen täällä on kallista, ellei asu kimppakämpässä tai vähän kauempana keskustasta, joten siihen kannattaa varautua. Tarjoilijaduunin saaminen ja tekeminen on melko mutkatonta jos sulla on vielä kokemustakin, joten no worries :) Resumeen kannattaa vaan liiotella ja lisätä vähän ekstraa, sitä tekee täällä kaikki. Onnea matkaan!

      - Maiju

      Delete
    3. Hei kiitti tosi paljon, mahtavaa että jaksoit vastata noin monipuolisesti :) tästä oli paljon apua!
      Oon jo niin innoissaan etten millään jaksais oottaa ens syksyyn!

      Delete
    4. My pleasure! Ja hei, jos Sydneyyn lopulta päädyt niin ehkä törmäillään täällä, mulla on suunnitelmissa olla vielä marras-/joulukuuhun asti ennen "lopullista" takas Eurooppaan muuttoa:)

      Delete